Beste leden,
Morgen is het alweer 1 mei, dat betekent dat ons zomerseizoen op de tuin weer echt van start is. Hierna nog even kort een herhaling van wat wij met elkaar afgesproken hebben m.b.t. de leefbaarheid. En meer nieuws vanuit het bestuur, niet alleen maar leuk, maar wel noodzakelijk om gedeeld te worden (wet WBTR).
Ronde Tafel tuin delen, tuinbuddy 23 mei
Zaterdag 23 mei om 10.30 uur houden wij een Ronde Tafel over medegebruik van volkstuinen. De gemeente wil ‘inclusiviteit & intensiviteit’ in het gebruik van volkstuinen. Maar hoe ziet dat er voor ons idealiter uit?
Met een vriend of vriendin samen een volkstuin?
Met twee gezinnen een volkstuin, ieder de helft?
Twee huisjes op één tuin?
Een tuinbuddy voor leden die tijdelijk hun tuin niet alleen kunnen bijhouden.
Rotterdamse vrijwilligers die samen met ons tuinieren?
Kortom, welke opties zijn er en hoe zorgen wij voor haalbaarheid? Want natuurlijk zitten er allerlei juridische consequenties aan de voorstellen. Ook zaken die statutair niet zijn toegestaan (de statuten zijn gedicteerd door de gemeente en kunnen alleen met hun toestemming gewijzigd worden).
Dus hoe bepalen wij onze eigen toekomst en verzinnen wij oplossingen die de gemeente gewoon niet kan weigeren?
Kom ook en meld je in ieder geval uiterlijk 22 mei aan, zodat wij weten hoeveel stoelen wij moeten klaarzetten: secretaris@vtvblijdorp.n
Binnenkort je eigen beurtenrooster online
Nog even en je kunt zelf je beurtenrooster aanpassen, zonder te mailen. Met behulp van AI zijn wij bezig met een nieuwe manier van aanpassen van de beurten voor gezamenlijk onderhoud. Dit wordt gekoppeld aan de ledenadministratie.
Leone stopt er binnenkort mee, en wij zochten naar een minder tijdrovende manier om de beurtenregistratie te doen.
Dat lijkt te gaan lukken. Er wordt momenteel door een aantal leden getest en wij hopen voor de zomer live te gaan met dit nieuwe systeem.
Je logt in met je tuinnummer en je geboortedatum. En dan kun je een beurt verplaatsen.
Het aftekenen tijdens de beurt verdwijnt ook, dat wordt nu via de ploegleider digitaal gedaan.
Binnenkort meer!
Onze afspraken in het zomerseizoen
Vanaf 1 mei gaat de zomerrust in. Dat betekent niet meer klussen, ook niet eventjes (want als 170 tuinen dat doen….).
Alleen op zaterdagochtend tussen 10.00 en 13.00 uur kun je schuren, zagen en andere herrie maken.
Niet fietsen op ons park – alleen kinderen mogen fietsen en leden die niet goed ter been zijn en daarvoor ontheffing hebben.
Radio en muziek etc. beperken tot binnen je tuinhuis – de afspraak is dat andere tuinders geen muziek of radio hoeven te horen van buren.
Hou rekening met je buren als je rook maakt van BBQ – voorkom overlast, waarschuw je buren even of vraag ze erbij. Open vuur (kampvuur etc.) is in heel Rotterdam verboden en vanaf januari mogen wij ook geen houtkachels meer stoken (ook geen pelletkachels o.i.d.).
Na 20.00 uur ’s avonds geen herrie meer van (tuin)gereedschap (grasmaaier etc.)
Na 22.00 uur is het rustig en stil op ons park, geen rumoerige feestjes op tuinen, geen gillende kinderen etc.
Honden aan de lijn op het hele park. Hou rekening met andere leden, sommigen zijn bang van honden.
Geen grofvuil naar ons mini-milieupark, zie de instructies.
Handkarren direct terugbrengen – nu het seizoen weer begint, wil iedereen even een handkar gebruiken om spullen naar of van de tuin te rijden. Wil je zo vriendelijk zijn geen kar te ‘reserveren’ voor of op je tuin, ook niet door de week. Er zijn nog 169 andere tuinleden die graag de kar even gebruiken. Dank!
PS en de kar dan graag terugbrengen bij de handkarrenplekken bij de winkel :-)
OPENINGSTIJDEN HEKKEN
Hoofdingang
mei dagelijks 9.00 – 17.00 uur
juni & juli & augustus dagelijks 8.00 – 20.00 uur
september dagelijks 9.00 – 17.00 uur
oktober t/m april hek permanent op slot
Twee zij ingangen
mei t/m september dagelijks 9.00 – 17.00 uur
oktober t/m april zijhekken permanent op slot (met hangslot)
Nog steeds geldt dat bij slecht weer de hekken eerder gesloten mogen worden, omdat je wellicht de laatste bent. Als er nog auto’s staan, betekent dat niet dat er nog mensen weg gaan.
NB: Volgens de kwaliteitseisen bij het huurcontract met de gemeente moet het park toegankelijk zijn overdag van april tot november. Deze formele info hadden wij eerder niet paraat, waarvoor excuus.
Overigens wordt er door verenigingen van af geweken, want zeker in de maand oktober zijn open hekken niet wenselijk.
Wij wachten de ALV van oktober af voor een mogelijke verandering van de openingstijden na de initiatieven van leden ter voorkoming van inbraak (zie het verslag verderop).
Voor komende periode houden wij aan wat tijdens de ALV van 11 april besloten is.
We zijn tevens naar aanleiding van de inbraken in gesprek met de gemeente over het aanpassen van de openingstijden.
Concept notulen ALV beschikbaar
Op de website kun je de concept notulen van de ALV vinden. Opmerkingen en wijzigingen behandelen wij tijdens de ALV op 10 oktober. Dus je hoeft er nog niet over te mailen.
Verslag Ronde Tafel 18 april over inbraak
Zaterdag 18 april hebben wij met een beperkt gezelschap gesproken over mogelijke oplossingen voor de inbraak. Op de website kun je het verslag lezen. Enkele leden hebben acties op zich genomen. Dank daarvoor!
Niet meer mailen, kom naar spreekuur
Aangezien wij nog steeds geen secretaris hebben, zullen wij voorlopig alleen hele dringende mails van leden beantwoorden binnen zeven dagen. Voor alle andere zaken kom je naar het tweewekelijkse spreekuur (zie Agenda op de website). Hou daarmee rekening als je iets wilt reserveren of regelen.
Wij hopen dat jullie net zo genieten van het mooie weer als wij. En wij hopen ook dat het de komende periode ’s nachts gaat regenen, want het is bijzonder droog. Veel tuinplezier gewenst!
Vriendelijke groet,
het bestuur: Anne Karin, Joke, Ton, Birgit