Beste leden,
Na een lange stilte dan eindelijk weer een update over de onderhandelingen met de gemeente over het nieuwe huurcontract en andere belangrijke zaken binnen de vereniging.

VTV Blijdorp bestaat 90 jaar – kom zaterdag 30 maart om 14.00 uur

Mocht het je ontgaan zijn, onze vereniging bestaat in 2024 90 jaar. Al 90 jaar runnen Rotterdamse volkstuinders met succes deze vereniging en onderhouden ze dit mooie stukje Rotterdam. Op onze website vind je geschiedenis, in foto’s met korte toelichting en in het boek dat door leden gemaakt is ter gelegenheid van ons 75-jarig bestaan.
Zaterdag 30 maart beginnen wij dit jubileumjaar met een gezamenlijke feestelijke toast om 14.00 in het verenigingsgebouw. Wij hopen alle leden daar te zien!

Nieuwe afspraak omtrent veiligheid aanleg stroom in tuinhuizen

Het afgelopen jaar is tijdens bezoeken en taxaties gebleken dat in sommige tuinhuizen de aanleg van electriciteit hoogst onveilig is en zeker niet volgens de norm. De veiligheid van de kabel in de tuin en de installatie in het huisje is de verantwoordelijkheid van het tuinlid. De spanning op de installatie in het tuinhuis is dezelfde als thuis. De veiligheid van de installatie in de tuinhuisjes moet aan dezelfde eisen voldoen als een huisinstallatie.
Er is gebleken dat hieraan niet altijd voldaan wordt, terwijl dit wel de instructie is bij het aansluiten van stroom. Daarom is besloten dat indien de stroomaanleg in een tuin of het tuinhuis onveilig wordt bevonden, de stroom naar die tuin afgesloten wordt. Het tuinlid moet de stroomleidingen vakkundig en veilig in orde maken of verwijderen. Dit geldt niet alleen bij verkoop, maar ook op andere momenten, bijvoorbeeld als de aardlekautomaat eruit slaat door kortsluiting of overbelasting.

Radiostilte rondom onderhandelingen met de gemeente van oktober tot januari

Eind oktober zijn de onderhandelingen met de gemeente over het nieuwe huurcontract per 1-1-2024 (!), de kwaliteitseisen (alle voorschriften vanuit de gemeente waaraan leden zich moeten houden), algemene bepalingen en het handhavingskader stilgevallen.
De gemeente wilde eerst focus hebben op de volkstuinvisie – die in december door de gemeente is vastgesteld – en zou dan eind december komen met het laatste concept van alle stukken. Dat is niet gebeurd. Het proces liep anders dan wij verwacht hadden.

Gemeentelijke processen anders dan wij dachten

Het is ons in november duidelijk geworden dat alle ‘onderhandelingen’ over deze stukken in feite voor de gemeente een inventarisatie was van onze wensen. Telkens als wij een herziene versie van het contract kregen en weer aanschoven aan de onderhandelingstafel, dachten dat deze versie goedgekeurd was door de gemeente. Maar in november bleek dat dit geenszins het geval was. De afweging of een wens wel of niet ingewilligd zou worden, zou pas in december (werd februari) gemaakt worden door de gemeente.

Excellijst met punten in plaats van huurdocumenten met duidelijke tekst

De planning van eind december is door de gemeente uitgesteld naar januari. Tot onze verbazing kregen wij toen geen nieuwe teksten, maar een excellijst met daarin de geinventariseerde punten die wij gewijzigd wilden hebben in alle stukken. Met het verzoek deze excellijst – die bijgehouden was vanaf de eerste bijeenkomst, maar behoorlijk onoverzichtelijk was – te checken of alles erin stond, zodat de gemeente in februari kon beslissen welke punten wel en welke punten niet ingewilligd zouden worden.
Na overleg binnen het Platform Rotterdamse Volkstuinen en met de Rotterdamse Autonome Parken (RAP – groep van ca. zes verenigingen die zich van het Platform afgescheiden hebben) hebben wij toen de excellijst gecontroleerd en aangevuld. 240 punten in totaal die wij anders wilden hebben. Deels inhoudelijke punten, deels tekstuele vaagheden.

Begin maart dan eindelijk de bijna-definitieve stukken

Op 8 maart hebben wij dan eindelijk het huurcontract, de kwaliteitseisen en andere stukken ontvangen waarin de beslissingen op de 240 punten van de excel zijn verwerkt. De verenigingen krijgen tot 22 maart de tijd om ze te checken. Daarna komt de definitieve versie. Wij mogen alleen nog nieuwe punten aandragen. Wensen die eerder aangedragen zijn en waarin een voor ons negatieve beslissing is genomen, kunnen niet meer besproken worden.
Wij hebben zelfs moeten aandringen op toelichting waarom iets wel of niet toegekend is. Of wij die toelichting gaan krijgen is op dit moment nog onzeker. Het zou goed zijn voor het draagvlak als dat wel zou gebeuren.
Wij zijn niet geheel ontevreden over de stukken – op een flink aantal punten zijn onze wensen ingewilligd – maar wij zijn er nog niet.

26 maart gesprek met wethouder Simons en wethouder Achbar

Er zijn wat heikele punten in het contract en de kwaliteitseisen, zoals ‘waaruit bestaat de kostendekkende huur?’ (de gemeente geeft hierin geen inzage), ‘waarom staat de BIbob-toets nog steeds in het contract?’ (Bibob – Google even wat het is – is een kanon op een mug en voor besturen van verenigingen echt niet nodig – dat is meer voor malafide ondernemers), ‘waarom mag een Rotterdams huishouden wel een open haard en mogen volkstuinders geen houtkachel?’ (het gelijkheidsbeginsel wordt hiermee geschonden). En nog wat meer. Het Platform en RAP krijgen (slechts) een half uur om met de twee wethouders tegelijk over deze zaken te spreken. Momenteel wordt druk overlegd met advocaten hoe wij dit gesprek moeten vormgeven. De wethouders kunnen deze punten nog wijzigen voordat het college erover beslist. Wij hopen dat dit gaat lukken. Acties via de raad zijn in dit stadium waarschijnlijk veel minder succesvol.

Andere kwesties die er doorheen lopen: vereffening SVIN

Zoals wij eerder hebben gemeld in het bestuursnieuws is de vereffening met de SVIN ook nog niet rond. Kort gezegd komt het hierop neer: de SVIN had nog ca. 1,2 miljoen in de pot – geld van de volkstuinverenigingen ten behoeve van onderhoud. Dat geld is nu inzet van een conflict. De gemeente wil daarvan 700.000 als compensatie van de kosten die zij moesten maken op de volkstuinverenigingen na de februaristorm van 2022 toen er zoveel bomen zijn omgewaaid. De verenigingen denken daar anders over. Dit geld is gereserveerd om (achterstallig) onderhoud op volkstuinparken te doen, dus daaraan moet het ook besteed worden. Deze kwestie loopt. Zolang dat niet is opgelost, wordt het lastig een nieuw contract te tekenen met de gemeente.

Nog een kwestie: huurcontract tussen SVIN en volkstuinverenigingen niet officieel beeindigd

Daarnaast is ook een aantal vtv’s van mening dat het huurcontract met de SVIN niet rechtsgeldig beeindigd is. De SVIN heeft dat namelijk nooit gedaan. Ze hebben het huurcontract met de gemeente beeindigd, maar niet de onderhuurcontracten met de volkstuinverenigingen. Dus in theorie lopen die nog door tot 2027, voor de huurprijzen die met de SVIN zijn afgesproken – niet de huurverhoging die de gemeente wil gaan doorvoeren in het kader van ‘kostendekkende huur’. Maar ja, kun je een onderhuurcontract hebben met een partij die niet meer bestaat? Of moet de gemeente dit dan overnemen? De advocaten van gemeente, SVIN en volkstuinverenigingen bijten hun tanden stuk.

Lastige strategische en politieke puzzel

Kortom, de gemeente en de volkstuinverenigingen zijn verwikkeld in een lastige strategische en politieke puzzel en de argwaan aan beide zijden groeit. Terwijl eerder leek alsof wij nader tot elkaar kwamen. Gemeentelijk Vastgoed wil huurcontracten afsluiten volgens hun vaste stramien. Volkstuinverenigingen melden dat zij geen doorsnee/gewoon ‘vastgoed’ zijn en er dus andere bepalingen moeten komen. Gemeente wil af van slecht functionerende besturen en verenigingen (daarvan zijn er maar een paar), maar wil daar nu geen tijd/geld meer in investeren omdat ze moeten bezuinigen. Het Handhavingskader dat was opgetuigd om besturen een leidraad te geven in lastige kwesties gaat mogelijk niet ondersteund worden door de gemeente. Volkstuinen wantrouwen de intenties van Vastgoed, want Rotterdam heeft ook een grote woningbouwopgaaf.
Krijgen volkstuinverenigingen een huurcontract voorgeschoteld dat voorsorteert op verdwijning van volkstuingroen?
Is de gemeente bang dat de volkstuinen een rechtszaak beginnen en dat de gemeente dan gehouden is aan het contract van de SVIN tot 2027?
Wie van schaken houdt, vindt dit vast leuk. Wij niet.

Teleurstelling en frustratie – maar wij houden moed

Op dit moment is er een groot gevoel van teleurstelling en frustratie bij de bestuursleden van de verenigingen die betrokken zijn bij het proces. Het is ook zoeken naar de juiste weg. De gemeente steekt alles heel zakelijk (en met (voorbedachte rade?) in. Voor volkstuinders is dit natuurlijk ook een emotioneel proces en is het roeien met beperkte riemen. Alles moet in de vrije tijd gebeuren en de kennis moet bij elkaar geharkt worden.
Wij zitten nu in de turbulentie van niet precies weten waarheen het gaat en met (dure) advocaten overleggen over de beste weg. To be continued.

Veel werk verzet afgelopen jaar met de gemeente met behoorlijk resultaat

Het is goed om moed te houden en ook te kijken naar wat er wel bereikt is. Er is het afgelopen jaar veel overleg geweest met de gemeente, zoveel is er nog nooit geweest. Als wij uitgaan van de positieve kant, betekent het dat wij betere ingangen hebben bij de gemeente, dat processen en afspraken helderder zijn, dat zeker een deel van onze wensen ingewilligd is (overnachten wordt bijvoorbeeld uitgebreid tot 1 november i.p.v. 1 oktober omdat de herfstvakantie in oktober valt en dan toch veel mensen wel overnachten). Er ligt een volkstuinvisie, wat betekent dat er een beleidsafdeling moet komen die onze belangen gaat bedienen. Er is veel geld geinvesteerd in overleg, in ondersteuning door Marjan Olfers (gespecialiseerd in verenigingen), in stroomlijnen van afspraken.

Algemene Ledenvergadering op 1 juni

Wij hadden gehoopt dat wij op 1 juni dan eindelijk het nieuwe huurcontract zouden kunnen voorleggen met bijbehorende nieuwe Statuten, een aangepast Huishoudelijk reglement, een aangepast Tuinreglement en de hele kwestie voor de komende 10 jaar achter ons te laten – ja, wij krijgen een contract voor 10 jaar i.p.v. 5 jaar!
Maar het is maar de vraag of dat gaat lukken. Medio april weten wij meer. Wellicht moeten wij een extra ALV inlassen of kan het pas in de najaars-ALV van 9 november ter stemming worden voorgelegd.

Maar laten wij vooral genieten van het voorjaar. Het tuinseizoen gaat weer beginnen. Het water wordt op 30 maart aangesloten, zorg dat je er bent. Kijk ook even bij je buren of daar geen lekkage is. En wij zien elkaar om 14.00 uur in het verenigingsgebouw voor een feestelijk begin van dit 90-jarig jubileumjaar!

Vriendelijke groet,

Het bestuur
Anne Karin, Joke, Jore, Ton, Birgit